Lees pagina voor

Oplaadpunten elektrische voertuigen in openbare ruimte

Het aantal elektrische auto’s groeit en daarmee groeit ook de vraag naar oplaadpunten. Beschikt u niet over eigen terrein waar u uw auto parkeert en kunt opladen én is er binnen circa 300 meter wandelafstand van uw woning nog geen openbaar laadpunt? Dan kunt u er één aanvragen via www.laadpaalaanvragen-oost.nl (Deze link gaat naar een externe website).

Hoe gaat het in zijn werk?

De laadpalen worden geplaatst door Vattenfall InCharge (Deze link gaat naar een externe website). Uw aanvraag voor een oplaadpaal in de openbare ruimte gaat via www.laadpaalaanvragen-oost.nl (Deze link gaat naar een externe website)

Na uw aanvraag overlegt Vattenfall met de gemeente over de beste locatie om de paal te plaatsen en de gemeente neemt een verkeersbesluit. Dit besluit wordt gepubliceerd zodat omwonenden op de hoogte zijn en eventueel bezwaar kunnen aantekenen. U wordt op de hoogte gehouden van het verloop van het aanvraagtraject en de datum van plaatsing. Dit duurt op dit moment minimaal 10 weken.

Wat kost het?

Voor u zijn er geen kosten verbonden aan het aanvragen van een openbare laadpaal. Als u de oplaadpaal gebruikt betaalt u natuurlijk wel de stroom die u gebruikt. U rekent de stroom af met een oplaadpas. U kunt hiervoor alle gangbare oplaadpassen gebruiken.   
Let op; laadpasaanbieders kunnen zelf bepalen welk tarief zij u in rekening brengen. Sommige aanbieders berekenen niets extra, bij andere aanbieders betaalt u een vast bedrag per maand. Er zijn ook aanbieders die een minimum laad-tarief hanteren waardoor u bij deze aanbieders het dubbele betaalt van de stroomkosten. Verdiep u daarom goed in de voorwaarden van de laadpassen en bepaal welke pas voor u het beste is.  Er zijn apps waarmee u, terwijl u laadt de exacte kosten kunt zien welke in rekening worden gebracht. Een voorbeeld hiervan is de Vattenfall InCharge app.

Meer informatie

Heeft u een vraag over de openbare laadpalen van Vattenfall InCharge? Bekijk onderstaande antwoorden op veelgestelde vragen. Staat uw vraag hier niet bij? Neem een kijkje op de website van Vattenfall InCharge (Deze link gaat naar een externe website). Of neem contact op met Ilona Hoeben van het team Realisatie en Beheer via telefoonnummer 14 0418 of via info@maasdriel.nl.

Antwoorden op veelgestelde vragen

Hoe wordt de locatie van de laadpaal bepaald?

In de gemeente wordt de komende jaren een netwerk van openbare laadpalen geplaatst. De gemeente bepaalt samen met Vattenfall InCharge waar een laadpaal komt. Vattenfall InCharge let er hierbij vooral op of er voldoende laadmogelijkheden zijn.

Wanneer ik een laadpaal aanvraag wordt het mijn eigen laadpaal?

Nee. De laadpaal is openbaar en door iedereen met een elektrische auto te gebruiken.

Hoeveel auto’s kunnen tegelijk bij de laadpaal laden?

Er kunnen twee elektrische auto’s tegelijkertijd laden aan één laadpaal.

Hoeveel parkeervakken worden bij de laadpaal gereserveerd?

Er worden 2 parkeervakken gereserveerd.

Welke laadpalen worden geplaatst?

De Alfen Twin met een laadvermogen tot 11 kW.

Met welke snelheid kan ik bij de laadpaal laden?

De Alfen Twin heeft een laadvermogen tot 11 kW. De werkelijke snelheid waarmee je gaat laden hangt af van het type auto. De laadpaal geeft het hoogst mogelijke beschikbare vermogen, mits de auto op die snelheid kan laden. Daarnaast hangt de werkelijke snelheid waarmee je gaat laden af van de bezetting van de laadpaal:

De laadpaal geeft altijd minimaal 3,7 kW aan elektrische
auto’s die zijn aangekoppeld.

Wat moet ik doen bij een storing aan een openbare laadpaal?

Bel het storingsnummer op de laadpaal of geef de storing door via de Vattenfall InCharge-app. De storing wordt dan zo snel mogelijk verholpen. Maak hiervan een melding via de Vattenfall InCharge-app.