Verloren voorwerpen

Heeft u een voorwerp verloren? Doe direct online aangifte bij de gemeente met uw DigiD of burgerservicenummer (BSN).

Online regelen

U krijgt een schriftelijke bevestiging van uw aangifte. Wordt het voorwerp gevonden, dan neemt de gemeente contact met u op. Uw verlies wordt geregistreerd en voor een periode van drie maanden getoetst bij de gevonden voorwerpen. Er wordt binnen die drie maanden uitsluitend contact met u opgenomen als uw voorwerp gevonden is. Natuurlijk kunt u zelf kijken bij het overzicht van gevonden voorwerpen of navraag doen bij de gemeente.

Identiteitsbewijs verloren

U hoeft geen aangifte meer te doen van vermissing bij de politie. U doet meteen aangifte van uw verloren of gestolen identiteitsbewijs bij de gemeente. Maak online een afspraak voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart. U kunt uw identiteitskaart 5 werkdagen na de aanvraag weer persoonlijk ophalen. U betaalt de kosten bij de aanvraag.

Vraagt u geen nieuwe identiteitskaart aan of vraagt u die op een later tijdstip aan, dan moet u het formulier verklaring vermissing reisdocument invullen. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Dit formulier en meer informatie vindt u op de pagina vermissing reisdocument. Als u niet direct een nieuw reisdocument aanvraagt, is het toch verstandig om een verklaring van vermissing af te leggen. De overheid registreert dan het documentnummer van uw vermiste paspoort of identiteitskaart. Deze registratie draagt bij aan de strijd tegen identiteitsfraude.
De identiteitskaart moet persoonlijk aangevraagd worden, dit geldt ook voor minderjarigen.

De vermissing van een verblijfsdocument meldt u bij de Immigratie en Naturalisatie Dienst.

Rijbewijs met verklaring van verlies of diefstal

Is uw rijbewijs gestolen of bent u het verloren? Vraag dan via de pagina 'rijbewijs met verklaring van verlies of diefstal' een nieuw rijbewijs aan.

Geef diefstal aan bij de politie

Diefstal blijft een zaak van de politie. Vermoedt u dat uw eigendom is gestolen? Dan doet u aangifte bij de politie.