Lees pagina voor

Overlijdensaangifte

Meestal geeft de begrafenisondernemer bij de gemeente aan dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook zelf aangifte van overlijden doen. Dit doet u in het gemeentehuis van de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. Hiervoor maakt u een afspraak.

Meenemen

  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • Verklaring van overlijden
  • Enveloppe B (doodsverklaring)
  • Eventueel het trouwboekje of partnerschapsboekje
  • Een bankpas voor het betalen van een overlijdensakte. Voor uw en onze veiligheid kunt u uitsluitend pinnen

Het overlijden van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis. Ook op administratief vlak komt er veel bij kijken. Wij helpen u graag op weg met deze checklist (Deze link gaat naar een externe website)van de Rijksoverheid.

Bent u begrafenisondernemer?

Doe dan de aangifte online met eHerkenning.
Let op! Om digitaal aangifte te doen van overlijden heeft u eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH2 nodig.

Overlijdensaangifte doen met eHerkenning (Deze link gaat naar een externe website)

Bent u begrafenisondernemer en doet u liever aangifte aan de balie? Maak dan een afspraak.

Afspraak maken

Kosten

Er zijn geen kosten verbonden aan een overlijdensaangifte.
Een afschrift van de overlijdensakte kost € 16,60

Welke (overheids)instanties krijgen bericht van een overlijden?

Naar aanleiding van de overlijdensaangifte wordt het overlijden van een persoon verwerkt in de basisregistratie personen (BRP). Daarna wordt er een geautomatiseerd bericht over het overlijden verstuurd naar overheidsinstanties zoals belastingdienst, pensioenfonds, zorgverzekering, rijksdienst voor het wegverkeer (RDW).

Berichtenbox op MijnOverheid

Binnen 24 uur na aangifte van overlijden bij het gemeentehuis krijgt het account van de overledene een overlijdensstatus. Daardoor is het niet langer mogelijk voor overheidsorganisaties om nieuwe berichten te sturen naar de berichtenbox van de overledene op MijnOVerheid. De desbetreffende overheidsorganisaties zullen in het geval van overlijden overschakelen op papieren post die wordt geadresseerd aan de erven van de overledene.