Voorlichting veranderingen huishoudelijke hulp

Geplaatst op maandag 4 juli 2016

Wat verandert er?

De indicatie van de huishoudelijke hulp gaat over van productfinanciering (waarbij de zorgaanbieder het aantal uren bepaalt), naar urenfinanciering (waarbij de gemeente het aantal uren bepaalt). Met als uitgangspunt een onafhankelijk normenkader, zodat er een duidelijk op de klant toegespitst zorgplan uitkomt.

Ik heb vorig jaar al een herindicatie gehad, waarom moet de gemeente nu weer op huisbezoek komen, ze kennen mijn situatie al

Omdat de toekenning van de huishoudelijke hulp is veranderd. Wij moeten dit zorgvuldig doen en gaan daarvoor elke cliënt opnieuw bezoeken en samen een zorgplan maken.

Ik ben niet tevreden over de hulp die ik nu ontvang

Wij begrijpen dat de huidige situatie niet wenselijk is. We vragen u om enig begrip, want wij willen de situatie van elke cliënt goed opnieuw kunnen bekijken en hier is enige tijd voor nodig. Ons doel is uiterlijk voor 1 januari met alle cliënten een afspraak te hebben gemaakt voor een herindicatie.

Ik ben wel tevreden over de hulp die ik nu ontvang, is er dan ook een herindicatie nodig?

Ja, ook als u wel tevreden bent is er een herindicatie nodig.

Betekent een herindicatie of ik meer of minder hulp krijg?

Dit kunnen we van te voren niet zeggen, want dit is per cliënt verschillend.

Er is een acute verandering in mijn situatie

De consulenten beginnen zo snel mogelijk met het inplannen van de huisbezoeken. Indien uw situatie acuut verslechterd is, kunt u contact opnemen via telefoon of e-mail.

Indien u van mening bent dat uw situatie spoed betreft, kunnen we u eventueel eerder bezoeken. Dit houdt wel in, dat u mogelijk twee maal bezocht moet worden. Hierbij kan de indicatie wederom veranderen.

Wat kan ik nu verwachten?

De consulenten nemen telefonisch contact met u op tussen september 2016 en 1 januari 2017 om een afspraak met u te maken. Indien u een ander contactpersoon heeft, zou u ons dit dan willen doorgeven?

Wat kan mij helpen in het gesprek?

We raden u aan een familielid, kennis, vriend(in), ouderenondersteuner of cliëntondersteuner bij het gesprek aanwezig te laten zijn. Twee mensen horen tenslotte meer dan één.

Meer nieuws